Vintern är här. Våra bin har krupit in i sin kupa och håller värmen genom att sitta i klot där de håller en temperatur kring 25 grader. De lever på foder de lagrat under sommaren. Vi utökar med flera bigårdar och det gör det extra spännande hur nykomlingarna ska klara av vintern. Mer om det hur det går för en av våra nya bigårdar finns att läsa om här. Denna tid på året finns det lite tid för tankar kring en grön vision
Det är en stark drivkraft att arbeta tillsammans med naturen som på ett nästan magiskt sätt ger oss livsmedel fylld av energi, nyttiga näringsämnen med en hållbarhet på flera år UTAN en enda tillsats! Vilka andra livsmedel kan jämföra sig med det?
En lika stor drivkraft är att min landsbygd kan bidra till vår gemensamma försörjning. Att öka självförsörjning och minska import och transport. I Sverige konsumerar vi drygt 7 000 ton honung per år (0,8 kg per capita) och huvuddelen importeras. Svensk honung är en bristvara. Detta är en del av en grön vision.
Med den visionen har vi tagit steget att skapa ett företag som kan knyta ihop staden med landsbygden. Att ta fram hälsosamma och naturliga varor som ger en god känsla då den konsumeras – både i form av smak men också för själen.
Vi njuter av detta arbete – både med bin och med människorna vi träffar i butiker.
Men mest av att få agera konkret på de problem som vi ser i debatten i form av biologisk mångfald, miljö och Sveriges försörjning av livsmedel.
Inspirationen finns i vår svenska natur och att hitta formerna för en bättre framtid – för staden och för landsbygd – tillsammans.
Njutningen finner vi i produkter fria från onödiga tillsatser och av högsta kvalitet.
Kraften finns i kunskaper, erfarenheter och en vilja att göra skillnad.